عدد نظم مدول همولوژی tor و اعداد بتی مدرج

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده علوم
  • نویسنده حسن نورمحمدی
  • استاد راهنما احد رحیمی
  • سال انتشار 1389
چکیده

فرض کنید k‎ میدان و ‎s=k[x_1,...,x_n]‎ حلقه ی چندجمله ای مدرج استاندارد با ایده ال مدرج ماکسیمال ‎m=(x_1,...,x_n)‎ باشد و ‎m‎و‎n‎،‎ s-‎مدولهای مدرج و متناهی مولد باشند. ما با شرط اینکه بُعد کرول مدول همولوژی ‎tor_1^s(m,n)‎ کمتر یا مساوی یک باشد کرانی برای عدد نظم کوهمولوژی موضعی ‎tor_k^s(m,n)‎ بر حسب اعداد بتی مدرج مدولهای ‎m‎ و ‎n‎ می یابیم و نتایج به دست آمده را برای سیزیجی‎ ها،‎ حاصل ضربها و توانهای اید ه ال ها بکار می بریم. به عنوان نمونه نشان می دهیم هر ایده ال همگن ‎m-‎اولیه که نمایش خطی دارد توانی برابر با توانی از ‎m‎ دارد.

منابع مشابه

اعداد بتی مدول های zn -مدرج

فرض کنید s=k[x1,…,xn] حلقه چند جمله ای ها با n متغیر مستقل روی میدان k باشد . در این پایان نامه نشان خواهیم داد که اگر n یک s_ مدول zn_ مدرج و از پایین کراندار باشد کهtorsp(m,n)≠0 آنگاه برای p≥i≥0 بعد k فضای برداری torsi(m,n) روی میدان k بزرگتر یا مساوی c(p,i) است . به خصوص کران پایینی برای اعداد بتی کلی این مدول ها بدست می اوریم . این نتایج مربوط به حدس buchsbaum _ eisenbud است .

15 صفحه اول

کوچکترین اعداد بتی مدرج و ایده آل های پایدار

فرض کنیم r حلقه چند جمله ای ها و i ایده آل پایدار از این حلقه به طوری که دارای تابع هیلبرت h است. شرایطی را برای ایده ال پایدار i بدست می آوریم که تحت آن ایده ال i در بین تمام ایده آلهای پایدار با تابع هیلبرت یکسان دارای کوچکترین اعداد بتی مدرج باشد.

رفتار عدد بتی برای جبرهای لی پوچتوان

سه مسئله کلی درباره کوهمولوِی از یک جبر لی پوچتوان را مطرح می کنیم. ابتدا تعیین دقیق اعداد بتی سپس تعیین توزیع اعداد بتی و سرانجام تعیین کران های پایین خوب برای این اعداد.برای توسیع های یک بعدی از جبر لی هایزنبرگ اعداد بتی را دقیقا تععیین می کنیم.سپس نشان می دهیم برخی خانواده ها در این رده یک توسیع عدد بتی m-شکلی دارند.

15 صفحه اول

همولوژی مدول های آرتینی و مدول های بازتابی ماتلیس

برای یک حلقه نوتری و موضعی و جابه جایی r و r-مدول های مفروض l و l ویژگی های فانکتورهای( -,tor-i (l و (-,ext^i (l را بررسی می کنیم.برای مثال برقراری گزاره های زیر را ثابت می کنیم: 1)اگر l و l آرتینی باشند، آنگاه (tor-i(l,l و(ext^i (l,l به عنوان ^r-مدول به ترتیب آرتینی و نوتری هستند. 2)اگر l آرتینی و l بازتابی ماتلیس باشد، آنگاه(ext^i (l,l و (ext^i (l,l و(tor-i(l,l بازتابی ماتلیس هستند. همجنین...

15 صفحه اول

بررسی همولوژی مدول های آرتینی و مدول های بازتابی ماتلیس

فرض کنید r حلقه ای نوتری موضعی و جابجایی باشد و lوl دو r-مدول و eپوشش انژکتیو از r/m باشند. مدول m بازتابی نامیده می شود هرگاه نگاشت طبیعی از m به hom(hom(m,e)),e)یکریختی باشد. دراین پایان نامه ثابت می شود که مدول m نسبت به e بازتابی است اگر و تنها اگرm یک زیرمدول متناهی مولد n وجود داشته باشد بطوریکه m/n آرتینی باشد و r/ann(m) یک حلقه شبه موضعی کامل باشد. همچنین برای r-مدول های lوl به بررسی...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده علوم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023